Владе широм света суочавају се са све већим захтевима за бољим пружањем услуга својим грађанима. Будући да су технолошка решења која унапређују живот грађана све доступнија, грађани очекују да ће и државна управа понудити сличан степен погодности, сигурности и приступачности у пружању услуга и комуникацији као што je то случај са другим технологијама у свом свакодневном животу. Као одговор, државе се окрећу GovTech-у, приступу у модернизацији јавног сектора којим се промовише једноставна, ефикасна и транспарентна државна администрација са фокусом на грађанe. Један од начина у овом приступу је сарадња јавног сектора са иновативним субјектима, који користећи податке, дисруптивне технологије и иновативне методологије, креирају производе и услуга којима се решавају изазови у јавном сектору.

GovTech програм има за циљ да подржи примену нових технологија у кључним јавним секторима, као што су здравство, образовање, транспорт и мобилност, паметни градови, енергетика, пољопривреда, водопривреда, заштита животне средине, финансије, социјална заштита, правосуђе и безбедност, туризам, култура, унапређивање позадинских процеса у јавној администрацији, инклузија и приступачност. Овај програм је осмишљен да унапреди пружање јавних услуга кроз повећање ефикасности и смањење трошкова уз помоћ решења која ће понудити стартапи и други иновативни субјекти, као и научноистраживачке организације.

У оквиру Прве фазе програма Фонд позива све субјекте јавног сектора да поднесу пријаву у којој кандидују проблеме, односно изазове са којима се суочавају, а за које на тржишту није доступно адекватно решење. Од пристиглих пријава изазова, комисија Фонда ће на основу јасно дефинисаних критеријума, изабрати оне за које ће се у наредној фази тражити иновативно решење.

У оквиру Друге фазе програма, иновативни субјекти и научноистраживачке организације биће позвани да поднесу пријаву са јасно дефинисаним иновативним решењима за изабране изазове јавног сектора. У идеалном сценарију, очекује се да субјекти којима буде додељено финансирање кроз овај програм развију прототип, спроведу пилот или финални производ или услугу коју ће одабрани субјект јавног сектора имплементирати.

Изазов представља било који проблем са којим се неки јавни субјект суочава и за који до сада на тржишту не постоји готово или одрживо решење

Изазов може да пријави било који јавни субјект, односно јавна институција, која припада некој од следећих категорија:

• директни и индиректни буџетски корисници Републике Србије, аутономне покрајине и локалне самоуправе;
• Народна банка Србије;
• јавне агенције основане у складу са законом који уређује јавне агенције, укључујући све регулаторне и надзорне институције, комисије, заводе, фондове, савете и друге субјекте чији је оснивач Република Србија, аутономна покрајина, односно локална самоуправа или су под контролом државе;
• сви органи и организације који су основани законом или чији је оснивач Република Србија, аутономна покрајина, односно локална самоуправа, као и тела чији су оснивачи ти органи и организације;
• јавна предузећа чији је оснивач Република Србија, аутономна покрајина, односно локална самоуправа, као и субјекти чији је оснивач јавно предузеће;
• правна лица над којима Република Србија, аутономна покрајина, односно локална самоуправа има директну или индиректну контролу над више од 50% капитала или више од 50% гласова у органима управљања.

Јавни субјекти могу да пријаве своје изазове тако што ће, у периоду док је јавни позив отворен, попунити и оверити предефинисани образац Пријава изазова (доступан на линку), а потом га у .pdf формату послати на електронску адресу govtech@inovacionifond.rs.

Да, јавни субјект може пријавити један или више изазова са којима се суочава.

Да, уколико се више јавних субјеката суочава са истим изазовом, заједничка пријава је могућа.

Процена поднетих Пријава изазова врши се на основу следећих критеријумима:

  • Опис проблема чије решавање је могуће уз помоћ нових технологија што би резултирало значајним побољшањем ефикасности или смањења трошкова за јавни субјект – 25 бодова;
  • Јасно дефинисане потребе јавног субјекта и прецизно дефинисана циљна група – 25 бодова;
  • Посвећеност јавног субјекта решавању изазова, у смислу обезбеђивања тима за ангажовање током израде решења и отвореност за сарадњу са иновативним субјектом, која подразумева и обезбеђивање подршке у фази развоја и тестирања (Представник тима јавног субјекта узеће учешће у Другој фази програма, односно у процесу избора решења за дати изазов.) – 35 бодова;
  • Усклађеност са националним и ресорним стратегијама и приоритетима – 15 бодова.

Максимални број бодова који једна пријава може добити је 100. Пријаве изазова које буду оцењене са 80 или више бодова биће одобрене за Другу фазу програма.

Посвећеност тима значи да јавни субјект треба да успостави тиму Првој фази приликом пријаве изазова, а који ће бити актвно укључен у процес израде решења са изабраним иновативним субјектом у оквиру Друге фазе. У том смислу јавни субјект који кандидује изазов треба да води рачуна да његов тим буде стручан и посвећен.

Процену и избор Пријава изазова за учешће у Другој фази Програма врши Комисија коју формира Фонд за иновациону делатност, а коју чине један представник Кабинета председника Владе, један представник Министарства науке, технолошког развоја и иновација и један представник Фонда за иновациону делатност.

Не, јавни субјект у оквиру GovTech програма не врши плаћања и нема никакве финансијске обавезе према иновативном субјекту који развија решење за изазов. Фонд за иновациону делатност финансира развој решења кроз доделу гранта иновативном субјекту у оквиру друге фазе програма.

Током развоја решења, јавни субјект је у обавези да формира тим који ће уско сарађивати са иновативним субјектом / научноистраживачком организацијом која буде развијала решење, да обезбеди адекватно окружење, односно услове за неометан развој решења, буде доступан и ефикасан у пружању информација и сл.

Јавни субјект ће имати могућност да развијено решење користи у свом пословању.

Нова интелектуална својина и know-how који могу бити створени током израде решења припадају иновативном субјекту/ научноистраживачкој организацији.

Листа изазова представља списак изазова јавног сектора који су изабрани након завршетка Прве фазе GovTech програма, а за које се тражи решење у Другој фази GovTech програма.. Листа изазова доступна је на линку и пружа детаљне информације о изазовима, укључујући опис изазова, постојећа решења која је јавни субјект идентификовао и њихове недостатке, обухват и потребе корисника, жељени исход решења, опис услова за развој и тестирање решења.

Решење изазова представља дефинисане развојне и пословне активности које могу укључивати креирање прототипа, пилотирање, тестирање и валидацију нових, процеса или услуга, као и прилагођавање постојећих потребама Јавног субјекта носиоца изазова. Најмањи очекивани исход је пилот/прототип/минимално одржив производ остварен по завршетку развоја решења и мора представљати функционално апликативно решење за изазов јавног субјекта.

Уколико имате предлог решења за неки од изазова са Листе изазова, можете га доставити подношењем Пријаве решења током трајања Јавног позива за другу фазу GovTech програма. Јавни позив и сва пратећа документација везана за GovTech програм налази се на сајту Фонда за иновациону делатност, на следећем линку.

Пријаве  се  достављају у електронској форми на српском језику путем Фондовог интернет портала искључиво у предефинисаним обрасцима за пријаву и најкасније до истека рока за достављање пријава наведеног у јавном позиву.

•      микро, мало или средње привредно друштво  у већинском приватном власништву, основано у Србији, или

•      научноистраживачка организација акредитована од стране Министарства науке, технолошког развоја и иновација за научно-истраживачку делатност. Листа акредитованих научноистраживачких организација је доступна на: https://enauka.gov.rs/.

Не, привредно друштво које je повезано лице  са великим привредним друштвом (домаћим или страним) или је више од 10% у власништву великог привредног друштва (домаћег или страног) НИЈЕ подобно за пријаву за Програм GovTech. Категорија повезаних лица дефинисана је важећим Законом о привредним друштвима и важећим Законом о заштити конкуренције Републике Србијe.

Не, у оквиру GovTech програма пријаву могу поднети привредна друштва и научноистраживачке организације, као што је наведено у одговору на питање по редним бројем 4.

Сва физичка лица која су регистрована као предузетници, нису подобна да се пријаве на GovTech програм.

  • до 14.000.000 динара (~120.000 евра) за развој новог решења које не постоји на тржишту, и
  • до 7.000.000 динара (~60.000 евра) за адаптацију постојећег решења према потребама Јавног субјекта.

Да, сваки Подносилац пријаве којем финансирање буде одобрено од стране Фонда, мора да обезбеди своје обавезно суфинансирање и то:

• минимално 40% укупног буџета предложеног решења за средња привредна друштва,

• минимално 30% укупног буџета предложеног решења за микро и мала привредна

друштва и научноистраживачке организације

У складу са тим, Бесповратно финансирање од стране Фонда износи:

• максимално 60% укупног буџета предложеног решења за средња привредна друштва,

• максимално 70% укупног буџета предложеног решења за микро и мала привредна друштва и научноистраживачке организације.

Предвиђено трајање активности на решавању изазова је од 6 до 12 месеци.

Документација која се доставља приликом пријаве се састоји од:

• Предлога решења;

• Попуњене и потписане Изјаве Подносиоца пријаве;

• Попуњеног Буџета;

• Презентације решења у слободном формату, сачињене на основу инструкција;

 • Попуњеног Упитника о процени утицаја на животну средину (енг. Environmental Screening Questionnaire - ESQ);

• Биографија кључних чланова тима који ће бити ангажовани на решавању изазова (максимум 5, у слободној форми).

Подносилац Пријаве може поднети једну пријаву у оквиру Јавног позива.Уколико Подносицу пријаве буду одобрена средства за имплементацију решења, она морају бити искоришћена искључиво за те сврхе, без могућности њиховог коришћења у друге сврхе.

Једном унесени документ на Порталу за пријаву се може слободно мењати све до истека рока за пријаву. Када Подносилац Пријаве унесе финалне верзије свих потребних докумената за Пријаву, неопходно је да то потврди притиском на дугме „Submit“, како би Пријава била послата.

Не, Подносилац пријаве (предузеће или НИО) може поднети пријаву само за једно решење за један од изазова са Листе изазова.

Да, за овај програм су прихватљиве и пријаве предузећа/НИО која учествују и на другим програмима Фонда. Међутим, није дозвољено да исте активности, буду финансиране кроз више од једног програма Фонда.

Постојеће решење за конкретан изазов не може бити финансирано, те у том случају се препоручује спровођење стандардних процедура набавки које се примењују у оквиру пословања Јавног субјекта носиоца изазова.

Међутим, могу бити понућени предлози решења који се односе на унапређење и прилагођавање постојећих производа/услуга према специфичним потребама Јавног субјекта носиоца изазова.

Процедура процене пријава укључује следеће кораке:

  • Преглед подобности и адмистративне целовитости свих примљених Пријава;
  • Ужи избор Пријава (на основу процене Експертске комисије и рецензије од стране представника Јавног субјекта носиоца изазова за који се предлаже решење);
  • Процена утицаја на животну средину за све Пријаве које су уврштене у ужи избор;
  • Коначна одлука о финансирању (коју доноси Експертска комисија након презентације Пријава из ужег избора).

Преглед подобности и административне целовитости достављених Пријава врше запослени Фонда и подразумева проверу:

  • Да ли су достављени сви захтевани документи у предефинисаним обрасцима и да ли су потписани они за које се то захтева и
  • Да ли Подносиоци пријава испуњавају све услове подобности дефинисане у Приручнику за другу фазу GovTech програма.

Током ове фазе, Фонд ће сваком Подносиоцу пријаве за чију се Пријаву утврди да има административне недостатке омогућити временски период од 72 сата да исправи ове недостатке, али само у случајевима где су у првобитној пријави коришћени одговарајући обрасци које обезбеђује Фонд.

Подносиоци пријаве који нису испунили услове подобности и административне целовитости, биће обавештени путем електронске поште, након што Фонд заврши административни и преглед подобности свих поднетих Пријава.

Крајњи исход ове фазе је листа подобрних пријава.

Ова фаза процене подобних Пријава укључује процену од стране представника Јавних субјеката за чији изазов се предлаже решење и процену од стране независне Експертске комисије Фонда. Бодови се додељују за сваки од критеријума од стране представника Јавног субјекта и Експертске комисије. Бодови се потом сумирају након што им се додели одговарајући пондер и то 30% укупног броја бодова долази од стране представника Јавног субјекта носиоца изазова, док 70% укупног броја бодова долази од стране Експертске комисије. Све Пријаве које остваре 75% и више од максималног броја бодова (21 и више) биће уврштене у ужи избор.

Крајњи исход ове фазе је листа пријава у ужем избору.

  • Квалификације чланова предложеног тима и способност за реализацију – максимално 4 бода;
  • Корисност понуђеног решења – максимално 4 бода;
  • Ниво иновативности – максимално 4 бода;
  • Адекватна методологија имплементације решења у односу на расположиве ресурсе јавног субјекта – максилмално 4 бода;
  • Коришћење средстава и адекватност буџета  – максимално 4 бода;
  • Управљање ризиком – максимално 4 бода;
  • Потенцијал за примену у другим сличним системима (са глобалног, ЕУ или националног простора) – максимално 4 бода;

Максимални број бодова који једна пријава може добити је 28. Пријаве изазова које буду оцењене са 21 или више бодова биће уврштене у ужи избор.

Пријаве које буду уврштене у ужи избор биће подвргнуте процени од стране Екстерног стручњака за процену утицаја на животну средину и социјална питања, како би се потврдило испуњење услова дефинисаних Фондовим Оквирним програмом заштите животне средине (ESMF).

Процена утицаја на животну средину састоји се од прегледа Упитника о процени утицаја на животну средину (ESQ), свих Пријава које су уврштене у ужи избор. Уколико је Пријава након прегледа ESQ сврстана у категорију Б, обавеза Подносиоца пријаве је да припреми План заштите животне средине кога прегледа и одобрава Фондов Екстерни стручњак за процену утицаја на животну средину и социјална питања. Фаза израде Плана заштите животне средине, се дешава након коначне одлуке о финансирању и његово одобрење прдтавља услов за потписивање уговора о финансирању.

Фондов Оквирни програм заштите животне средине наводи процедуре заштите животне средине и социјалне процедуре којих подржана решења морају да се придржавају и који су усаглашени са националним законодавством у Србији. У случају да одређено решење захтева израду Плана заштите животне средине, а Подносилац пријаве га не припреми, та Пријава постаје неподобна за финансирање.

Додатно, све Пријаве које су уврштене у ужи избор и које буду сврстане под категорију А у складу са Оквирним програмом заштите животне средине се аутоматски сматрају неподобним за финансирање у оквиру овог програма.

Подносиоци пријавe који су претходно уврштени у ужи избор и који су задовољили захтеве везане за процену утицаја на животну средину, добиће прилику да презентују своја решења уживо пред независном Експертском комисијом. На основу резултата одржане презентације, Експертска комисија ће донети коначну одлуку о финансирању.

Не. Након обавештења да је одређено решење уврштено у ужи избор, Подносилац Пријаве је у обавези да достави нову презентацију која је прикладна формату финалне презентације– потребно је представити решење у временском оквиру до 10 минута, док је остатак времена резервисан за питања Експертске комисије. Поменуту презентацију је потребно доставити Фонду у PowerPoint формату до захтеваног датума, а најмање 7 дана пре заказаног термина презентације.

Сви подносиоци пријава ће бити благовремено обавештени путем мејла о исходу процене.

Да, Подносиоци пријаве могу поднети жалбу на исход било које фазе процене (наводећи евидентне пропусте или грешке учињене током процеса процене) или из било ког другог разлога, подношењем жалбе Фонду на govtech@inovacionifond.rs.

Жалба мора бити написана на српском језику са препорученим ограничењем од 500 речи. Фонд ће дати званичан одговор на жалбу најкасније у року од 14 календарских дана од пријема приговора.

Развијено решење изазова треба да се стави на располагање Јавном субјекту носиоцу изазова, како би га користио у свом пословању, чиме би био постигнут циљ GovTech програма. Фонд препоручује да се ово питање дефинише кроз одредбе Меморандума о сарадњи који треба да буде  потписан између Јавног субјекта и Корисника гранта, а којим се регулише њихов однос током развоја решења за изазов.

Да, средства која се додељују из GovTech програма су бесповратна, док год се троше у складу са правилима дефинисаним у Приручнику Програма раног развоја.

 

Након завршетка рока за пријављивање, имајући у виду комплексност целокупног процеса процене пријава и пратећих процедура, потребно је оквирно 10 недеља за спровођење истих и да предузеће/НИО које је добило финансирање буде обавештено о исходу.

 

Од дана пријема обавештења о позитивној одлуци о финансирању, Подносилац пријаве, односно Корисник гранта ће имати до 4 недеље да испуни неопходне услове и потпише Уговор о финансирању.

 

Пре потписивања Уговора о финансирању, Корисник гранта је дужан да Фонду достави следећа документа:

  • Доказ да је Корисник гранта уписан у Регистар понуђача у Агенцији за привредне регистре Републике Србије, осим уколико је научноистраживачка организација;
  • Уговор са банком о отвореном посебном стандардном динарском рачуну;
  • Изјаву о примљеној помоћи мале вредности (de minimis помоћ);
  • Меморандум о сарадњи потписан између Јавног субјекта и Корисника гранта којим се регулише њихов однос током развоја решења за изазов;
  • План заштите животне средине (ЕМР, уколико је потребно);
  • Допуна документације (уколико је потребно).

Да, неопходно је отварање посебног, динарског рачуна, с тим што се овај захтев испуњава тек у фази припреме за потписивање Уговора о финансирању.

Фонд исплаћује средства на посебан рачун Корисника гранта на шестомесечном нивоу тј. на почетку сваког шестомесечног периода. Међутим, пре исплате од стране Фонда, Корисник гранта мора да достави извод из банке којим се доказује да је Корисник гранта депоновао на посебан рачун своја суфинансирајућа средства која се захтевају за дати шестомесечни период, заједно са припадајућим извештајем о напретку и финансијским извештајем, као и потребном пратећом документацијом. Након одобрења поменутих извештаја од стране Фонда и позитивног исхода надзорне посете (где је применљиво), Корисник гранта ће бити подобан за исплату средстава од стране Фонда за следећи шестомесечни период.

Уколико се појаве недозвољени трошкови током имплементације (по основама наведеним у Приручнику за Другу фазу GovTech програма, али не ограничавајући се на исте), Фонд има право да умањи износ своје наредне уплате у висини ових недозвољених трошкова, али исто тако задржава право да Кориснику гранта тражи повраћај целокупног износа или дела износа исплаћеног финансирања,  у случају повреде а  Уговора о финансирању.

ПДВ није дозвољен трошак. Поред тога. Све врсте пореза, царина, нкнаде (осим пореза на накнаде/зараде) спадају у категорију нрдозвољених трошкова.

Пажљиво се информишите о листи недозвољених трошкова у Приручнику.

Непотрошена средства се из једног шестомесечног периода могу пренети у следећи и у њима трошити, међутим драстично мање трошење од предвиђеног у односу на Одобрени Буџет може повући питање напретка у реализацији решења и адекватности буџета и развојних активности.

Предложено кључно особље (и остала лица која би била ангажована) није неоходно запослити/ангажовати унапред, односно приликом подношења Пријаве. Приликом подношења Пријаве неопходно је приложити биографије главног особља које ће бити ангажовано на имплементацији решења уколико финансирање Фонда буде одобрено. Након што финансирање буде одобрено, а пре потписивања Уговора о финансирању, Корисник гранта је у обавези да приложи уговоре о раду/ангажману са лицима која су предвиђена да буду ангажована на имплементацији решења.

Током периода имплементације решења Јавни субјекат, носилац изазова, сарађује са Корисником гранта, у смислу обезбеђивања адекватних услова за развој и тестирање решења, прати имплементацију решења и даје сагласност на извештаје којe Корисник гранта подноси Фонду.

Пре усвајања Завршног извештаја, представник Јавног субјекта, носиоца изазова, заједно са Корисником гранта, учествује у презентацији имплементираног решења, како би се приказао степен успешности решења за предметни изазов.

Сви ангажовани независни стручњаци, чланови Комисије и запослени у Фонду за иновациону делатност су, потписивањем Правилника о забрани конфликта интереса и тајности поверљивих података, прихватили све одредбе наведеног Правилника.

Све додатне информације у вези GovTech програма можете добити путем е-поште на адресу: govtech@inovacionifond.rs